sobota

JAK SE KRMÍ MRAVENCI

To jsem takhle jednou vyběhla z baráku a co nevidim .... na chodníčku pod schody leží mrtvá myš! Naše kočka je chlubilka a někdy svou kořist dotáhne až ke dveřím ...
No, a co mě napadlo, že:-))  Myš jsem strčila do krabičky, do druhé krabičky jsem nasypala cukr a už jsem si to šupajdila za humna k mraveništi .... Pěšky, páč kolo bylo nepojízdné.
Kdyby mi někdo před pár lety řekl, že budu šlapat dva kilometry jen proto, abych hodila do mraveniště mrtvou myš, tak si budu klepat na čelo:-D


A jsem tady:-)

Šup, a myš je v mraveništi ... 
Teď si jen počkáme, co na to mravenci:-)

Ale byl to fofr!
Hned jeden utíkal ke vchodu zvěstovat ostatním tu novinu o potravě, která jim spadla z nebe ...

Pak se na mě dlouuuze podíval .... asi čekal, že sebou do toho mraveniště plácnu taky:-)

Z chodbiček zvědavě vykukovali mravenci.


 
Pak z chodbičky vyběhlo mravenčí komando a hned začali kolem myšky stavět jakési lešení.

Jak bylo postaveno, začali myš porcovat.

Začali ušima .... asi pro mravence největší lahůdka:-)

Tenhle si všiml otevřené myší tlamy a hned běžel zkontrolovat, jestli nemá hlodavec zlaté zuby.

A tihle dostali zálusk na myší skalp:-)

Další mravenčí parta se pustila do ocasu ...
Ale nějak po mě divně koukali ... no tak se jdeme radši podívat, co říkají mravenci na cukr:-)


Zatímco jedni porcovali myš, druzí se vrhli na sladký zákusek ...
A hned se o něj strhla rvačka!

Mravenci nabírali cukr plnými hrstěmi a utíkali s ním do nitra mraveniště.

Tenhle nesl tak velkou várku, že jí neunesl a rozsypal.

Jiní mravenci byli chytřejší a stěhovali cukr po jednom zrnku:-)

Aby se moc nenamáhali, nasypala jsem jim ještě cukr přímo k jednomu vchodu. To bylo radosti! Mravenci jeden za druhým vylézali z chodbičky a nevěřícně zírali, kterej že to blázen jim chce přivodit cukrovku:-D

A hned několik jedinců vystartovalo a roznášelo tu dobrou zprávu po okolí.

Zpráva se mezi mravenci šířila jak lavina ...

A tak i u dalších vchodů stáli mravenci s vyvrácenou hlavou vzhůru a čekali na ten sladký  zázrak:-)

Netrvalo dlouho a další mravenci se mohli brodit sladkou závějí:-)

Ani zrnko nazmar ..... a všechny rozházené kousky pečlivě snášeli na hromadu:-)

Ale někteří mravenci jsou rozmlsaní. Nestačilo jim, že dostali potravu přímo pod nos, museli si jít ulovit něco lepšího.
Jako tenhle mravenec. Místo aby s ostatními porcoval myš, lovil na vlastní pěst.


Táhl svou kořist do mraveniště cestou necestou.


A tady je další mravenec s vlastní kořistí.

A tenhle taky cosi táhne ...

A na tuhle kořist si brousili zuby hned dva:-)

Ale všichni se taky nestarali jen o jídlo. Někteří pilně uklízeli ... vypadá to, jako když táhne zmačkanou prázdnou kuklu.

A tenhle odnáší z mraveniště to samé.

A tady ten táhne něco, co vypadá jako mrtvý mravenec.

Přeběhl cestu a ztratil se tady v trávě ... Asi tam mají hřbitov:-)

Za čtrnáct dní jsem šla mraveniště zkontrolovat s naivní představou, že tam najdu krásně vybělenou neporušenou myší kostru. No a ono nic. Našla jsem jen jeden kousek. Manža pak říkal, že je to myší lebka a že prý mravenci ostatní kosti odtahali z mraveniště pryč. Tak jsem pro příště chytřejší. Další myš budu jezdit sledovat denně!:-D

A kdyby si někdo chtěl přečíst o mravencích serioznější informace, tak tady:-)

http://www.nasepriroda.cz/artkey/npr-200906-0002.php
http://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/8346/mraveniste-mesto-zazraku.html
http://www.odmaturuj.cz/biologie/blanokridli-mravenci/