čtvrtek

ŠUNKOVAR


Dnes slíbené recepty pro šunkovar Tescoma:-)
 
 VEPŘOVÁ ŠUNKA

Kilo kýty jsem nakrájela na malé kostky.

Zhruba jednu třetinu kostek jsem odebrala a rozmixovala. 


Vytáhla jsem kuchyňský robot, nasadila hnětací hák, kostky a mix nasypala do mísy, přidala jsem 22g soli a 100ml vody. Robot míchal deset minut na rychlosti číslo dvě. Kdo nemá robota, tak prý dvacet minut míchat ručně, píšou u receptu:-) Podle receptáře tam měla přijít i rychlosůl, ale tu jsem nesehnala ani v Makru a objednávat se mi jí nechtělo:-)


Takhle vypadá směs po deseti minutách míchání.

Potom jsem masovou směs pořádně napěchovala do šunkovaru. Pomáhala jsem si mačkadlem na brambory:-)


Nakonec jsem nasadila víko a uložila na dva dny do ledničky. V šunkovaru se může dělat i jen poloviční dávka, tj. půl kila. To se potom na víko nasadí nástavec, jak vidíte na obrázku.




Po dvou dnech jsem šunkovar dala do hrnce a nalila vodu, asi 1cm pod víko. Vaří se dvě hodiny při 80 stupních.


 
Po uvaření jsem šunkovar otočila dnem nahoru, aby dírkami ve víku vytekla voda. Potom jsem ho ochladila pod tekoucí studenou vodou, počkala až vychladne, a přes noc jsem ho nechala v ledničce.

A světe div se, já opravdu vyrobila šunku!
Držela pěkně pohromadě a fakt dobrá:-)


Po vepřové šunce jsem zkusila bůčkovou šunku - můj výmysl:-D. Páč manža a děti můžou bůček ve velkém:-)
 

 BŮČKOVÁ ŠUNKA
 
Koupila jsem kilo bůčku, a stejně jako v předchozím receptu, nakrájela jsem ho na malé kostky.


Zhruba třetinu masa jsem odebrala a rozmixovala.

Zase vše do mísy, 22g soli, 100ml vody, hnětací hák a deset minut míchat.



A pěkně všechno napěchovat do šunkovaru. Opět si pomáhám mačkadlem na brambory:-)


Uzavřený šunkovar jsem opět dala na dva dny do ledničky a pak dvě hodiny vařila při osmdesáti stupních - stejně jako vepřovou šunku. A opět jsem nechala úplně vychladnout a ještě dala na pár hodin do ledničky.
A tady je výsledek:-)


A věřte nebo ne, mé drahé  polovičce chutnala víc jak vepřová. Mě tedy moc nechutnala, páč byla hodně sádelnatá:-) Takže pro ty, kdož nemají rádi bůček a sádlo, to opravdu není:-)
Druhý den si manžel tu bůčkovou šunku nakrájel na kolečka a opekl na pánvičce k večeři. Takže využití i v teplé kuchyni:-)


Mým třetím výrobkem byla játrová paštika.

 JÁTROVÁ PAŠTIKA

Kuřecí játra jsem nakrájela na malé kousky. Bylo jich víc než kilo.


Orestovala jsem je na oleji s jednou velkou pokrájenou cibulí a pěti stroužky česneku.



Všechno jsem rozmixovala a podle chuti osolila. Tady je lepší solit míň než víc, páč kolem paštiky se dává špek a ten je slaný dost.


Šunkovar jsem vyložila slaninou, paštiku do ní napěchovala a vršek jsem překryla přesahujícími plátky slaniny.


Šunkovar jsem zavřela a dala na noc do ledničky. Druhý den jsem vařila hodinu při 85 stupních. V šunkovaru jsem opět nechala do úplného vychladnutí.
A výsledkem byla pěkná mazací paštika:-) Jo, a s kupovanou játrovou paštikou se to opravdu nedá srovnat:-)




Teď je na řadě experiment:-)

  GOTHAJ?

Dělala jsem karbanátky a jak tak koukám na to mletý, napadlo mě, že by se možná z něj dal vyrobit gothaj. Tak jsem dala půl kila na stranu:-)


Do toho půl kila jsem přidala 10g soli, 50ml vody a deset minut robot maso míchal.


Pak jsem maso napěchovala do šunkovaru.

Protože to byla poloviční dávka, nasadila jsem na víko redukci.



Dala jsem na dva dny do ledničky a pak vařila 2 hodiny při 85 stupních.
A výsledek? Nó .... gothaj to sice nebyl, něco mezi sekanou a lančmítem, ale dobré to bylo. Studené i opečené. Jen se z toho vypeče tuk, tak kdyby někdo chtěl zkusit, určitě to chce jen libové mleté maso:-)


 
 A co mě ještě napadlo? 

  SÝROVÝ SALÁM

Nejdřív jsem ho chtěla dělat z masa a sýra, ale pak jsme v Makru koupili výrobní salám na pomazánku a napadlo mě zkusit to ze salámu. Tak jsem 60 deka nakrájela:-)


Sýra jsem nakrájela 40 deka.

Salám jsem hodila do mixeru a rozmixovala na kaši.

Salámovou kaši jsem přendala do robota a přisypala sýr. Žádnou sůl, koření ani vodu jsem nedávala.


Asi pět minut jsem tu směs nechala pomalu míchat.

Potom jsem směs napěchovala do šunkovaru - jak je vidět, mohla jsem toho salámu nebo sýra dát víc:-)


Zavřený šunkovar jsem dala přes noc do ledničky a druhý den jsem vařila hodinu při 80 stupních. A chutný výsledek je tady:-)


         

           Malé shrnutí na závěr

- Chuťově vynikající. 

- Šunka se bez problému nakrájí i na slabé plátky
- Dá se různě experimentovat - přidat koření, zeleninu, sýr .... do šunky i do paštiky.
- Rychlosůl opravdu není potřeba.
- Po uvaření neotvírat teplé, nechat vychladnou a dát ještě na chvíli do ledničky, aby šunka opravdu pěkně ztuhla a po otevření se nerozpadla.
- Masová směs musí být v šunkovaru pořádně napěchovaná a stlačená "lisem", které je ve víku.
- Paštika se opravdu, ale opravdu nedá srovnat s kupovanou:-))
- Barva = nebyla vysloveně růžová jako z obchodu, ale vybledlá taky ne. Co jsem se dočetla, tak barvu prý dodá rychlosůl. Ale tu jsem neměla:-)
- Když koupíme salám či klobásy a jsou  nemastné, neslané, či moc ostré, můžeme směs do šunkovaru vylepšit -  rozsekáme, smícháme s masem a máme vlastní originální šunku:-)
- Trvanlivost vyzkoušenou nemám, páč kobylky vše snědly na posezení:-) Ale bude to mít menší trvanlivost než kupovaná, protože tam nejsou éčka a podobně.
- Výhoda je, že v tomto šunkovaru se dá připravit i poloviční množství:-)


Přeji všem krásné dny:-)
Ajka